Ogólnopolski Projekt Upowszechniania Sportu wśród uczniów szkół podstawowych w formie zajęć pozalekcyjnych w szkółkach kolarskich jest kontynuacją realizowanego od 2015 roku programu pn. „Narodowy Projekt Rozwoju Kolarstwa, poziom pierwszy – upowszechnianie sportu w szkółkach kolarskich” , w ramach którego w 2017 roku działać będzie 190 szkółek kolarskich.
Głównym celem projektu jest upowszechnianie sportu i aktywności fizycznej wśród uczniów szkół podstawowych w oparciu o ogólnorozwojowy, trening sportowy.
Wartością dodaną przedsięwzięcia jest stworzenie efektywnego systemu wyłaniania najzdolniejszych dzieci do kolarstwa poprzez przejście ze sportu szkolnego do klubów kolarskich oraz wdrożenie ich do współzawodnictwa sportowego w ramach lokalnych i ogólnopolskich zawodów kolarskich. Ponadto dzięki udziałowi w zajęciach kolarskich ulegną zwiększeniu możliwości rozwojowe dzieci, co będzie skutkowało odciągnięciem ich od złych nawyków, poprzez pokazanie im pozytywnych walorów płynących z uprawiania sportu. Na potrzebę zwiększenia każdej formy aktywności fizycznej zwracają uwagę zarówno wyniki publikowanych badań poziomu zdrowia i aktywności ruchowej dzieci, słabe wyniki testów sprawnościowych w szkołach oraz niepokojące raporty zdrowotne młodego pokolenia. Ważnym aspektem zachęcającym dzieci do udziału w szkółkach niewątpliwie jest fakt , że jazda na rowerze jest jedną z najbardziej atrakcyjnych i popularnych form aktywności Polaków.
Celem projektu jest:
- Upowszechnianie aktywności fizycznej uczniów szkół podstawowych poprzez zwiększenie liczby dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych zajęciach sportowych;
- Stworzenie kompleksowej oferty upowszechniania i promocji kolarstwa wśród najmłodszych;
- Wyrównywanie szans w dostępie do zorganizowanej aktywności fizycznej niezależnie od miejsca zamieszkania oraz statusu materialnego rodziców;
- Stworzenie klarownego systemu wyłaniania talentów i pozyskania najzdolniejszych dzieci do uprawiania sportu;
- Promocja zdrowego i aktywnego stylu życia wśród uczniów szkół podstawowych;
- Przeciwdziałanie agresji i patologii wśród dzieci i młodzieży poprzez sport;
- Wykorzystanie potencjału szkoleniowo-organizacyjnego klubów kolarskich i regionalnych związków;
- Identyfikacja sportowych talentów.
Projekt zakłada również współpracę Polskiego Związku Kolarskiego z regionalnymi związkami kolarskimi, samorządami wszystkich szczebli oraz szkołami podstawowymi i klubami.
Opis projektu w 2017 roku:
Projekt zakłada działanie 190 szkółek kolarskich, w tym:
– 147 szkółek, które uczestniczyły w projekcie w 2016 roku. Te szkółki działać będą od 01.02 do 31.12.2017 tj. 9 miesięcy z przerwą wakacyjną w lipcu i w sierpniu
- 43 nowe szkółki, które rozpoczną zajęcia od 01.03.2017 do 31.12.2017 tj. będą działały przez 8 miesięcy z przerwą w okresie wakacji
Organizacja zajęć sportowych w szkółkach
- Standardowa liczba dzieci objętych zajęciami w szkółce – 15 osób (chłopcy i dziewczęta z klas 4-6 szkoły podstawowej, nie posiadający przed przystąpieniem do programu licencji zawodniczej).
- W przypadku rezygnacji dziecka z udziału w zajęciach w trakcie roku przeprowadzane będą nabory uzupełniające.
- Rekrutacja do uczestnictwa w zajęciach w szkółce kolarskiej odbywa się na zasadzie dobrowolnych zgłoszeń.
Jedynym czynnikiem dyskwalifikującym jest stan zdrowia uczestnika. Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka wyrażają pisemną zgodę na udział dziecka w projekcie.
Wszystkie dzieci biorące udział w programie ubezpieczone są od NNW.
Zajęcia w szkółkach prowadzą nauczyciele WF, instruktorzy i trenerzy kolarstwa.
W każdej szkółce program obejmuje zajęcia 2 razy w tygodniu po 2 godziny - przyjęto standardowy wymiar 16 godzin zajęć w miesiącu. Łączna liczba godzin dla 147 szkółek działających w roku 2016 wyniesie 144 godziny. Nowe szkółki powstałe w 2017 roku zrealizują łącznie 128 godzin.
Zajęcia w szkółkach będą prowadzone w oparciu o ramowy program opracowany przez Polski Związek Kolarski. Prowadzący zajęcia w szkółkach mają obowiązek ich dostosowania do lokalnych warunków oraz możliwości fizycznych dzieci. Instruktorzy prowadzący zajęcia w szkółkach ustalają grafiki/ harmonogramy zajęć a przypadku odwołania ich nstruktor ustala nowy termin.
Zakup sprzętu sportowego
Stroje kolarskie i kaski ochronne - projekt zakłada, że wszystkie dzieci uczestniczące w zajęciach w każdej szkółce otrzymają w użytkowanie stroje kolarskie (spodenki i koszulkę) oraz kaski kolarskie (od zwrotu w przypadku rezygnacji dziecka z udziału w zajęciach, wtedy sprzęt otrzymuje kolejne dziecko z naboru).
Wszystkie szkółki uczestniczące w programie w latach 2014-2016 otrzymały stroje i kaski kolarskie. W III edycji projektu w 2017 roku przewidujemy zakupienie dla nowych 43 szkółek 645 kompletów strojów i kasków kolarskich dla dzieci, które będą uczestniczyły w zajęciach.
Rowery – zgodnie z założeniami projektu upowszechniania sportu w szkółkach konieczne jest zakupienie rowerów dla wszystkich dzieci. W I i II edycji projektu zakupione zostały 1963 rowery – komplet 15 rowerów dla wszystkich dzieci otrzymały szkółki z roku 2014 i 2015, a szkółki, które rozpoczęły działalność w 2016 roku otrzymały po 8 szt. rowerów.
W 2017 roku zakładamy zakup 653 rowerów, w tym:
- 266 rowerów szosowych i MTB dla 38 szkółek utworzonych 2016r. jako uzupełnienie wyposażenia (po 7 rowerów dla każdej)
- 387 rowerów dla 43 szkółek, które rozpoczną działalność w 2017r. (po 9 szt. dla każdej)
Badania wydolnościoweW roku 2017 badaniami wydolnościowymi w szkółkach kolarskich będzie objętych 1000 uczestników. W ten sposób stworzono szansę na ujednolicenie metodyki badań oraz stworzenie kompleksowego programu badań i identyfikacji talentów na kilku wzajemnie powiązanych płaszczyznach – począwszy od badań szerokiej populacji dzieci ze szkółek kolarskich, które dopiero stawiają pierwsze kroki w sporcie, poprzez badania zawodników klubowych i uczniów SMS-ów w kategoriach juniorskich aż po stałe monitorowanie kadr U23 i seniorskich. Ponadto wszyscy uczestnicy szkółek zostaną objęci testem sprawności Coopera. Zgromadzone dane i powtarzanie badań w kolejnych latach umożliwi ocenę efektywności prowadzonych zajęć z możliwością uzyskania przesłanek do ich modyfikacji, a także danych do materiałów dydaktycznych dla kadry instruktorskiej i trenerskiej.
Wartością dodaną prowadzonych badań jest stworzenie poczucia wyjątkowości i elitarności wśród rówieśników, co może być dodatkowym czynnikiem motywacyjnym, sprzyjać przynależności do grupy i przeciwdziałać rezygnacji z uczestnictwa w zorganizowanej aktywności.
Planuje się upowszechnienie wyników badań podczas konferencji metodyczno-szkoleniowych z myślą o podnoszeniu kompetencji kadry prowadzącej zajęcia oraz realizacji przyszłych programów szkolenia opartych na wiedzy.